söndag 26 september 2010

Mina tavlor denna vecka

Det uppdrag vi nu haft, att måla något med inspiration från postimpressionismen har varit utmanande för mig. Jag har funderat och funderat och fundert lite till utan att komma fram till vad jag skulle göra för målning. Jag började med en ide om en stjärnhimmel jag fått inspiration till från Van Gogh, en bild en vän på Facebook sände mig på en av hans tavlor. Jag tänkte dock att jag kan ju inte måla av den exakt som den ser ut, måste komma på en egen vinkel och tänkte mig en örn i förgrunden med några delfiner dansande i bakgrunden.... det blev inte så lyckat, den ser du här till höger. Det känns som att den på något sätt symboliserar det som händer i Sverige nu politiskt, lite rörigt och kladdigt, men vad gäller politiken, som jag ser det finns det en mening med allt som sker även där, även om vi inte alltid kan se det just när vi är mitt uppe i ett drama..... nåja det blev en avkrok..... Jag tyckte dock om kontrasten mellan delfinerna ( som är rent ljus ) och den mörka bakgrunden samt det blå ( det rena ljuset från delfinerna ) mot det svarta på örnen ( en skarp lärare som ser allt ) så först tänkte jag bara göra om månen och stjärnorna ( vägvisare ) men ju mer jag ändrade ju mindre av tavlan gillade jag så det mesta försvann och jag tänkte mig en ny väg. Resultatet ser ni här nere till vänster..... 

Gillade inte den heller så även fast det bara var en grund lade jag ner det projektet och började om från början. Fick tag på en jättefin bild av en månskensnatt i Stockholm. Tänkt och gjort, jag satte mig och målade den och helt plötsligt var den och en till tavla klar och det hade bara gått tre timmar..... När man är fullkomligt i nuet försvinner tid och rum som en klok kvinna i min närhet sa när jag förundrades över att det gått så fort :-)

.....och nu är ett nu, och nu är ett nytt nu, och nu är ännu ett nytt nu..... med tanke på det borde det bli en himla massa tavlor ;-)

Här kommer de båda tavlorna: 
Först månskensbilden en vän på Facebook så lägligt lade ut för mig att bara måla av. Lätt som en plätt ;-) Och jag är faktiskt väldigt nöjd med den om jag får trotsa Jante och säga så, och Jante ger jag inte mycket för, han är mest till besvär så sagt som sagt. Jag tycker själv den är fin :-)


Och så den andra som kom till av bara farten.... eller kanske var den en motvikt till det mörka i den första. Jag hade i en meditation sett en ängel som kom emot mig. Den var ljust rosa och bredde ut sina vingar när den kom emot mig. Eftersom jag gärna målar inspirativt så tänkte jag att ok denna ängel vill nog bli avporträtterad ;-) Så tavlan började som en ängel i skirt rosa .... men den förblev inte det så länge..... Det här är resultatet

Färgerna gör sig inte riktigt rättvisa så här på bild men live är den tycker jag själv, om jag nu får ta mig rätten att ge Jante ännu en kick i baken...., väldigt kraftfull och jag tycker mycket om den oxå. När jag tittar på den smäller det liksom till i mellangärdet och en varm glädje sprider sig in hela kroppen. Kanske är detta så denna rosa skira ängel vill bli avporträtterad i alla fall?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar