tisdag 7 september 2010

Mitt bakvända intryck

Igår var jag till min väninna och tittade i hennes böcker om konsthistoria. Lite mer kött på benen fick jag allt men nu när jag med den informationen tittar igenom olika målningar från Impressionismen och Postimpressionismen blir jag alltmer förvirrad. Jag förstår av det jag läser att Postimpressionisterna är de som bryter sig ur Impressionismen för de vill ha mer känsla, mer djup i sina målningar. Min upplevelse är tvärtom när jag tittar på Impressionisterna försvinner jag in i tavlan, i vissa av dem inte alla, och blir djupt berörd. När jag tittar på Postimpressionisterna tycker jag om dem, men i stället för att de skulle vara vackra är de mer "coola" och jag upplever inte samma känslor när jag tittar på dem. Om jag skulle förklara i healingperspektiv skulle jag säga att Impressionisterna målade från en annan högre dimension medan Postimpressionisterna försökte göra denna energi jordisk... Lite som att bara veta att det existerar något mer än det vi kan se kontra söka bevis...... Nåja, jag ska forska vidare och återkommer när jag kommit på mer :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar