söndag 12 september 2010

Skiss som blev en målning...

Ok, det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig......
Jag gick och köpte akvarellpennor och satte mig att göra en skiss....som inte blev bra....så jag gjorde en till som inte heller den blev bra...... frustrationen stiger ;-)

Uppgiften gäller alltså en skiss med inspiration från Impressionismen men jag har ju som du sett målat några tavlor utifrån min intuition och en av mina väninnor frågade mig när jag beskrev hur jag jobbar med dem...... jag kopplar upp mig på min healingkraft och tonar in mig på den energi som vill komma igenom....... vad jag såg om jag tonade in på henne och då kom en bild av en turkos bäck med stenar och tulpaner längst ner till vänster och till höger en blomsteräng med rosa blommor. Så jag tänkte att det måste ju vara en bra bild till denna uppgift och det kändes som att det skulle vara hur lätt som helst att göra en skiss av den....... Jo hej du, inte riktigt så lätt som jag trodde ;-)

Skisserna ser ut ungefär som när man ritade som barn, och det gillas inte från en som helst vill kunna allt på en gång till perfektion ;-)
Nåja jag ska svälja min stolthet och lägga ut en av dem här....

Frustrationen steg ännu ett snäpp och tillslut tänkte jag att , nej jag gör en tavla i stället det kanske går bättre. Jag hade sett att andra elever på kursen lämnat in målningar så då borde det ju vara ok.
Tänkt och gjort, nu är klockan 0400 på morgonen och jag är färdig med tavlan. Tiden bara försvinner när jag sätter igång och målar. Här kommer den

Den blev ju helt klart bättre än skissen, med några tillägg av lite böljande kullar ;-)Faktiskt är jag rätt nöjd med den med tanke på att jag fortfarande är värsta nybörjaren och detta är det första motivet jag målar förutom självporträttet :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar