fredag 1 oktober 2010

Från skiss till oljemålning

Denna vecka har vi som uppgift i skolan att göra en oljemålning.  Jag har aldrig målat i olja förut, alla de andra tavlorna är i akryl. Det var lite läskigt innan jag kom igång, men efter ett tag försvann tid och rum lika som när jag målat i akryl. Den stora skillnaden som jag upplever det är just att oljan inte torkar så det är lättare att blanda den färgen än i akryl. Och eftersom den inte torkar kan man inte lägga lager på lager direkt utan måste låta den stå och torka rätt länge..... Men det kräver ju tålamod ju.... jag som helst vill bli klar på en gång ;-)

När jag har målat i akryl har jag målat rätt fritt ändå, även de gånger jag haft en bild antingen i huvudet eller ett foto att följa, men nu ska vi börja med en skiss där vi tydligt ska visa vilka fält som är ljusa och vilka som är mörka. Sedan ska vi föra över den till duken och måla. Vi fick välja mellan Solros, Iris eller en egen blomma. Jag valde en ros. Här kommer bilderna i tur och ordning från första skissen till första målade versionen. Det kommer färdigt resultat sedan men eftersom det är olja måste den torka innan jag kan lägga på de sista detaljerna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar