måndag 4 oktober 2010

Ros i olja

Nu har jag gjort uppgiften i princip klar....det är några små detaljer som ska fixas på oljemålningen innan jag lämnar in den. Men så här ser den ut nu, lite dåligt ljus men den syns ju i alla fall :-)
Med inspiration från denna och lite medialt arbete gjorde jag en födelsedagstavla till en av mina vänner som fyllde 40 år. Den är gjord i akryl och budskapet hon fick var Vad kärlek är -  är livet. Jag blev lite fundersam för jag hade tänkt mig ett lite längre budskap men det var helt stopp efter de orden. Hon var glad och kände att orden talade till hennes hjärta så det är väl bara att acceptera att man inte vet bättre än de som bor i en högre dimension ;-)
Här kommer den

Det var intressant att måla samma objekt i både olja och akryl. Jag hade trott att olja skulle vara mycket svårare men tvärtom var det.... eftersom oljan inte torkar gick det jättebra att få till färgen och skuggorna som jag ville medan med akryl var det rätt svårt eftersom färgen inte blandar sig lika lätt. Det känns som att när jag ska måla inspirativt kanske akrylen passar bättre och oljan bättre med motiv men jag vet inte, kanske oljan passar bättre där oxå. Nackdelen med den är ju att det tar så enormt lång tid innan den torkar...... Men det kanske å andra sidan är en bra tålamodsövning ..... Det återstår att se hur det känns framöver när vi gjort lite fler uppgifter. Nu när denna är klar ska jag börja måla ett stilleben för att se hur färgerna påverkas av ljuset. Detta tycker jag är riktigt kuligt. Skulle bara önska jag hade mer tid. Men man måste ju försörja sig oxå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar