lördag 5 mars 2011

de fyra elementen i vardagen

Det kom en tanke till mig precis angående de fyra elementen i olika situationer i livet.
Luft = tanke, vilja, kunskap
Eld = drivkraft, passion
Vatten = känsla, värme
Jord = det fysiska, "behållaren", grunden

De fyra elementen. Bild tagen från internet
För att något ska vara i balans behöver man ha ungefär lika mycket av alla elementen. Det är en gammal visdom, alla ursprungsbefolkningar har alltid vetat det och levt efter det. I ett hem ska man tex se till att ha delar av allt detta för att energin ska bli bästa möjliga.

Min insikt som jag fick var att oavsett vad det handlar om i livet gäller samma regel ex. om du ska starta eller driva ett företag - då behöver du ha viljan, kunskapen = luft, drivkraften, passionen = eld, kärleken till det du gör = vatten, och de fysiska förutsättningarna, ex pengar, en frisk kropp eller en plats att vara på som stämmer med dina energier. Fattas det ena kommer det inte att fungera.

Driver du ett företag utan kunskap håller det inte i längden om du inte tillförskaffar dig den kunskapen genom att antingen lära dig själv eller anlita någon annan som har den.
Driver du ett företag utan passion och drivkraft orkar du inte igenom de motgångar som alltid kommer i ett företag.
Har du inte kärleken till det du gör likaså, du tappar då lusten när det blir svårt och därmed drivkraften och viljan.
Har du inte de fysiska förutsättningarna, exempelvis bra fysik om det behövs eller en bra plats att vara på om det behövs kommer du aldrig att kunna få ditt företag att gå runt i längden.
Samma gäller i relationer ....

Detta kan man använda som en manual när livet blir tufft, vilket eller vilka av de fyra elementen är det som saknas och vad kan jag göra åt det? Det man kan göra för att hålla sig förberedd när det kommer obalanser är att när man är i skaplig balans titta på vad man kan göra för att stärka de olika elementen om eller när det knakar i fogarna.

För min del så är det jord som saknas. Viljan och kunskapen finns där, passionen och drivkraften finns där, kärleken till det jag gör finns där, men vad gäller jorden behöver jag en bra plats att vara på samt stärka, läka min kropp som tagit en del stryk av de olika processer jag gått igenom för att bli den healer jag är idag.

Så för att jag ska kunna göra det arbete jag är menad att göra fullt ut jobbar jag nu med att få min kropp i balans genom träning där jag i kombination med de fysiska övningarna släpper taget om gamla känslor och upplevelser som gjort sitt, ändring av kostvanor och hjälp av min naprapat Henrique de Sousa, vilken jag för den delen rekommenderar varmt http://www.naprapatlandslaget.se/klinik/stockholm.html ........ och när det är gjort är det dags att skaffa den perfekta lokalen, formen för just mig och min verksamhet.
När jag mår dåligt i min fysiska kropp tappar jag drivkraften och viljan att göra det jag gör och då finns ju bara kärleken kvar och den är bra nog men den orkar inte driva hjulet runt. Så en del som är i obalans gör att även de andra kommer i obalans.

Detta är ju som sagt inga nya insikter men för mig blev det en tydlig bild som gör det lättare att förstå varför saker händer som de gör, eller inte händer för den sakens skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar