söndag 12 september 2010

Del 2 i vår uppgift om Impressionismen var att beskriva den och vårt eget intryck, här kommer mitt bidrag

Impressionismen

Öppningen till Impressionismen kom när Edouard Manets målning ”Frukost i det gröna” på grund av bilden av en naken kvinna, inte fick ingå i en utställning på ”Salongen”. Salongen var den årliga konstutställningen i Paris och i princip den enda möjligheten för tidens konstnärer att slå igenom. När Manet inte fick vara med där bestämde sig en grupp målare för att starta en egen utställning, de opponerade sig emot det stelbenta etablissemanget. Deras utställning hette Salon des Refusées.
  
Namnet Impressionismen kommer från när journalisten Louis Leroy uttryckte sitt missnöje med den nya stilen genom att kalla Claude Monet impressionist efter hans målning, Impression soleil levant. Monet tog inte illa vid sig utan använde i stället namnet på sig själv och sina kollegor. Jag tycker det intressant hur de gick sin egen väg utan att ta åt sig av de negativa attacker de utsattes för från olika håll. De stod på sig och fortsatte utöva det de brann för. För mig är frihet viktigt och därför tycker jag inte om regler för reglernas skull och de flesta gamla reglerna verkar Impressionisterna ha brutit mot vilket jag så klart applåderar


Eftersom fotografiet kommit vid denna tidpunkt tyckte de att det var ganska överflödigt att måla porträttlikt och sökte därför ett nytt sätt att utföra sin konst och hittar ett nytt uttryckssätt genom att fånga stundens rörelse. Även detta är egenskaper jag tycker om, att man när tiderna förändras och tekniken går framåt, hittar nya vägar att gå för att utvecklas och uttrycka sig själv.


Till motsats hur det varit innan målar Impressionisterna med snabba penseldrag, skissliknande. Det är viktigare för dem att fånga ögonblicket än att det är likt. Därför var det viktigt att det gick fort eftersom ett intryck försvinner eller förändras. Av samma anledning är inte detaljer viktiga utan en impressionistisk målning gör sig bäst på avstånd. Impressionismen är en konstriktning som lägger stor vikt vid ljuset och färgen. De använder komplementfärger som skuggor istället för att bara göra skuggan i en mörkare nyans av den ursprungliga färgen eftersom de upptäckte att komplementfärger ger en starkare kontrast är svart och vitt.


I stället för att som innan måla efter en skiss i en ateljé tog Impressionisterna med sig sitt staffli ut i naturen och målade direkt på plats. För dem var naturen det viktigaste. De kunde mycket väl måla av exempelvis en gata, en nöjesplats eller en kapplöpningsbana men de fokuserade då främst på landskapet, kunde välja ut ex. en byggnad och måla den vid olika tidpunkter för att se skillnaden ljuset gjorde.


Den jag själv utan konkurrens tagit störst intryck av är Monet. Jag har inte tidigare intresserat mig för konst mer än att jag haft en längtan efter att själv måla. När jag såg hans målning Water Lilies var det som att jag fick ett slag
i mellangärdet, den gick raka vägen in i mitt hjärta utan hållplatser på vägen. Vilka färger! Den är som tagen från en annan dimension, de har en överjordisk skönhet. Jag tycker mycket om många av de andra Impressionisternas målningar också men Monet och då framförallt denna målning har berört mig speciellt.


Mitt intryck av Impressionismen över lag är att det är en väldigt fri energi, en lätthet och öppenhet som jag attraheras av.


Av: Annette Hagman

1 kommentar: